יום חמישי, 19 באוגוסט 2010

קאמה וטרמה

מתוך מידע משלים עבור הטקסט "קריאה לגורו ממרחק"

הקאמה של הנינגמה, שושלת המסירה בעל-פה של הנינגמה, יחד עם שושלת הטרמה, הינן שתי צורות מסירה של תורות הסוטרהיאנה והוג'רהיאנה (תורתו של הבודהה כפי שנמסרה בסוטרות ובטנטרות בהתאמה) של אסכולת הנינגמה בבודהיזם הטיבטי.

במחלקת קאמה קיימים 5 סוגי טנטרות, אשר הנן סדהנות (מערכי תרגול טנטריים) קלאסיות של גוף, דיבור, רוח, סגולה ומעשה. בעזרתם, חמשה מורים גדולים תרגלו והגיעו להגשמה גדולה.

הסדהנה של הגוף, גַ'מְפָּאל טרוֹוֹ סַנְגיוּ, וטנטרות אחרות של מַנְג'וּשְרי הזועם ממשפחת הבודהה וַיְרוֹצָ'נָה, התקבלו על-ידי המורה מַנְג'וּשְרימיטָרָה.
טנטרת הדיבור, הָאיָאגְריוָאלילָה וטנטרות נוספות של הָאיָאגְריוָה ממשפחת הבודהה אמיטבְּהָא, התקבלו על-ידי נָאגַרְג'וּנָה.
טנטרת התודעה, הֶרוּקָאקָאלְפּוֹ, וטנטרות נוספות של וַגְ'רָהֶרוּקָה, ממשפחת הבודהה אְַקשוֹבְּהיָה, התקבלו על-ידי המורה הוּמְקָארָה.
טנטרת הסגולה, וַגְ'רָמירְטָה, ממשפחת הבודהה רָאטְנָסַמְבְּהָוָה, התקבלה על-ידי וימָאלָאמיטְרָה.
טנטרת הפעולה, וַגְ'רָקיליָה ממשפחת הבודהה אַמוּגְהָסידְהִי, התקבלה על-ידי פְּרָאבָּאהָסַטִי.
גורו רינפוצ'ה קיבל את כל הטנטרות והביא אותן לטיבט.

טֶרְמָה – הסאדהנות של האוצרות החבויים.
אוצרות לימוד אלה הוסתרו על ידי פדמהסמבהוה ומתגלים בהגיע הזמן הנכון על ידי האדם המתאים. ישנם שבעה סוגי טֶרמה, אשר עשויים להתגלות בעולם בחיצוני או בתודעתו של הטֶרְטוֹן (מגלה האוצרות):
קאמה – העברה שבעל-פה לפי מסורת הנינגמה.
סָאטֶר – אוצרות אדמה. אלו אוצרות בעלי צורה מוחשית כגון פסלי גורו רינפוצ'ה, כתבי סדהנות, פסלוני צֶה-צֶה וכדומה. בדרך כלל הטרטון (מגלה הטרמה) מוציא אותם בנוכחות קהל רב.
יָאנְגְטֶר – גילוי והפצה מחודשים של טרמה שנתגלתה בעבר. לדוגמא, טרטון מגלה מחדש טרמה מגלגולו הקודם עם הערות ופרשנות חדשה.
גוֹנְגְטֶר – העברה בתודעה. הטרמה, שהינה בלתי נפרדת מגורו רינפוצ'ה, מופיעה בתודעתו של הטרטון.
גֶ'רדֶן – טרמה עולה בזכרונו של הטרטון, כזכרון של גלגוליו הקודמים של או לימוד שקיבל.
דָארְסָאנְג – חיזיון טהור של ישויות שמימיות וקבלת סדהנות ישירות מהן.
נְיֶנְגְיוּ – מסורת מושמעת. העברת בעל-פה ישירת מגורו רינפוצ'ה אשר לוחש אותה לטרטון.

הטרטון העיקרי האחרון, צ'וקגיור לינגפה, אשר חי באמצע המאה ה-19, גילה אוצרות טרמה מכל הסוגים הללו. הסדהנות שהתגלו מועברות ומתורגלות עד היום.

"קריאה לגורו ממרחק": מידע משלים עבור הטקסט

הצטרפות לקבלת חדשות הבלוג

חזרה לדף הראשי של הבלוג

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה