יום שלישי, 6 ביולי 2010

שיעור דהרמה מאת טולקו אורגיין רינפוצ'ה, חלק שני

טולקו אורגיין רינפוצ'החלקו השני של השיעור מאת טולקו אורגיין רינפוצ'ה. השיעור הופץ לאחרונה על ידי פקצ'וק רינפוצ'ה לתלמידיו.

עברית: מיכל סחף

קבלת הברכות:

אפשר שאין לך ידע ומידע רב אודות הדהרמה, אולם אם יש לך אמון אמיתי בשלושת היקרים מכל וטוב-לב כלפי הזולת, והבנה כי דבר בחיים האלה אינו נמשך לנצח, הרי שקיבלת את ברכתם של שלושת היקרים מכל. אחרת, ידיעה בלבד של שיעורים רבים עשויה להוביל ליהירות ותו-לא. כך גם המחשבה "תרגלתי שנים רבות שמאטה וסמדהי". לעתים קרובות קורה כי אנשים שמאחוריהם שנים רבות של תרגול, הולכים והופכים יותר קפוצי-יד ונגועים בהיצמדות. זוהי הוכחה שללימוד לא הייתה השפעה.

מהי אם כן המשימה המכריעה? היא קשורה לטבע הבודהה, שהוא עצם הזהות אשר בה מגיעים לידי שלמות גופו של הבודהה, דיבורו, תודעתו, תכונותיו ופעולותיו המוארות. למעשה, מקור הגוף, הדיבור והתודעה של היצורים החשים איננו אלא הגוף, הדיבור והתודעה של הישויות המוארות. איכות בלתי-משתנה זו מכונה גוף הווג'רה. האיכות הבלתי-פוסקת היא דיבור הווג'רה, והאיכות החפה מטעויות היא תודעת הווג'רה. טבע הבודהה הוא בדיוק האיחוד הבלתי-נפרד של שלושת אלה.

טבע בודהה:

אם לא נזהה או נכיר מתוך חווייתנו האישית את האיכות הבלתי-משתנה של טבע הבודהה, אז אפשר לומר שנפלנו ברשתו של הגוף הפיזי העשוי בשר ודם; הדיבור שלנו שנלכד בתנועתה של הנשימה הוא קול שמופיע ונדום; התודעה מתקבעת בתפיסה של צופה ונצפה. במילים אחרות, התקבעות על דואליות שבאה והולכת בכל רגע ורגע, או מחשבות שבאות והולכות, זו אחר זו, בשרשרת אינסופית, מזמן ללא-ראשית עוד ועוד – זהו מצבה הרגיל של התודעה שלנו. אם לא נזהה את טבענו בחיים האלה ממש, לא נוכל לתפוס את מושבנו הטבעי – ערות בלתי משתנה הקיימת מאליה. במקום זאת, אנו רודפים אחר מחשבות ארעיות בזו אחר זו, כך שהסמסרה לעולם לא מגיעה לקיצה, ויונקת את כוחה מעיסוק מתמיד זה במחשבות, יום ולילה, חיים אחרי חיים. מלבד השחרור מחשיבה מושגית, בהחלט אין בנמצא כל אפשרות אחרת להתעורר להארה אמיתית.

השיטה העילאית:

השלווה הגדולה מגיעה כאשר החשיבה המושגית נרגעת או דועכת, ויש דרך לגרום לכך לקרות. כאשר עולות מחשבות, אם תוכל לזהות את המצב הטבעי, שהוא טבע בודהה, ממש באותו רגע תתפוגגנה כל המחשבות מבלי להותיר עקבות. כך יושם קץ לסמסרה. זוהי השיטה העילאית. כאשר אתה מכיר את הדרך הזו, האם יש משהו נעלה מכך שעליך לדעת?

הדרך הזו היא דבר שקיים כבר בתוכנו. אין זה דבר שעלינו לקבל מאדם אחר, לשחד עבורו, לחפש ולמצוא. אין בכך צורך כלל. זהה את מצבך הטבעי, והנה התעלית מעל ששת מישורי הסמסרה. זהו הדבר שאנו מבקשים כאשר אנו פונים למאסטר בבקשה שיעניק הנחיות על מהות התודעה. זהו הדבר היקר מכל, שאין צורך לחפשו בחוץ שכן הוא מצוי בתוכנו. זהו הדבר הקרוי "הבודהה המונח בכף ידך". דוגמה זו באה לומר כי ברגע זה, אינך צריך לחפש את המצב המואר בשום מקום אחר. אילו היית עורם את כל העושר והכסף שבכל העולם כולו לערימה גדולה, ומעמיד מנגד את זיהוי טבע הבודהה, טבע התודעה, מה מבין השניים היה רב-ערך יותר לו נתבקשת לבחור ביניהם? כמובן, ללא ספק עליך לבחור בזיהוי טבע התודעה כבעל ערך גדול הרבה יותר. זהו הדבר הקרוי "הבודהה המופלא שבתוכנו".

אם יש ברשותך אבן ממלאת משאלות ואינך משתמש בה, הרי שהסמסרה משתרעת לפניך. זהו דבר שבאמת צריך לחשוב עליו. זוהי באמת הנקודה החשובה. לולא היה בנו טבע-בודהה מולד, לא ניתן היה לבוא אלינו בטענות. טבע הבודהה הזה הוא זהותן של שלוש הקאיות של כל הבודהות.


ולסיום:

אף כי תודעתי היא הבודהה, לא עלה בידי להכיר בכך.
אף כי מהותן של המחשבות היא דהרמהקאיה, לא עלה בידי לזהות זאת.
אף כי המצב הטבעי המולד איננו מעושה, לא עלה בידי לשמר אותו.
אף כי טבעיות זו היא המצב האמיתי, לא עלה בידי לבטוח בה.
לכן, גורו, אנא תן דעתך עלי בחמלה והרעף את ברכותיך,
שאזכה במהרה להפנות את תודעתי אל הדהרמה,
שלא ייקרו מכשולים על דרכי ואמהר לתרגל בהתמדה.


החלק הראשון של השיעור: הגוף האנושי יקר הערך, תרגול הדהרמה, חמלה ומסירות


טולקו אורגיין רינפוצ'ה
טולקו אורגיין רינפוצ'ה, (1920-1996) למד ותרגל את הלימוד של זרמי הקאגיו והנינגמה של הבודהיזם הטיבטי והיה מחשובי המורים הרוחניים של הדזוגצ'ן בזמנו.







הצטרפות לקבלת חדשות הבלוג

חזרה לדף הראשי

3 תגובות:

Lonlysky אמר/ה...

נפלא! :-)

Unknown אמר/ה...

תודה !

Urgyen אמר/ה...

תודה, טל!

הוסף רשומת תגובה