יום שני, 12 באפריל 2010

אֵמִיטַבְּהָא בודהה

בודהה אמיטבהה
מתוך מידע משלים עבור הטקסט "קריאה לגורו ממרחק"

על פי הסוּקְהָאוַטִיוְיוּהָא סוטרה (הסוטרה הגדולה על החיים הנצחיים), באחד מחייו הקודמים בעבר הרחוק, היה הבודהה אֵמִיטַבְּהָא מלך שנטש את כסאו וממלכתו לאחר ששמע את דרשותיו של הבודהה לוֹקֶשְוַרָהרָאגָ'ה והפך לנזיר בשם דְהָארְמָהקָארָה (אוצר הדהארמה).

הבודהה אמיטבהה ידוע מאוד עקב החלטתו ליצור ארץ טהורה לאחר התעוררותו המוחלטת והמושלמת, בה ייוולד כל מי שישנן את שמו בהתכוונות כנה ובמחשבה ממוקדת' ודרכו לבודהיות תהיה נטולת מכשולים כליל.

הבודהה אמיטבהה ידוע גם בגלל 48 הנדרים הגדולים שנדר כשהיה עדיין הנזיר דהארמהקארה. בנוסף לשם אמיטבהא, שפירושו "האור הנצחי", לבודהה אמיטבהא יש שם נוסף, אַמִיטָאיוּס, שפירושו "החיים הנצחיים", וכך הבודהה אמיטבהא ידוע בתור הבודהה של האור הנצחי והחיים הנצחיים. יש לו שני עוזרים, הבודהיסטווה הגדול אָוַלוֹקִיטֶשְוַרָה והבודהיסטווה הגדול מָהַסְטָאמַפְּרָאפְּטָה, או כפי שמסורות הוַגְ’רָהיָאנַה הטיבטיות קוראות לו, הבודהיסטווה וַגְ’רָהפָּאנִי.

במסורות הואג'רהיאנה הטיבטיות הבודהה אמיטבהא הוא אחד מהבודהות של המדיטציה וראש משפחת הלוטוס, אחת מבין חמש משפחות הבודהה. במַנְדָאלָה של חמשת הבודהות של המדיטציה הוא ממוקם בפינתה המערבית (האחרים הם וַאירוֹצָ'נַה במרכז, ראש משפחת הגלגל; אַקְשׁוֹבְּהיה במזרח, ראש משפחת היהלום; רַטְנָהסַמְבְּהָוָוה בדרום, ראש משפחת אבן-החן; ואָמוֹגְהַסִידְהִי בצפון, ראש משפחת הקארמה). צבעו של אמיטבהא אדום, כפות ידיו מחוברות ב"מחווה הקוסמית" (מחוות המדיטציה) והוא מייצג את מקבץ התפישה (perception, האחרים הם מקבץ הצורה, התחושות/הרגשות, ההתניות המנטאליות והתודעה/הכרה).

הבודהה אמיטבהה קשור גם לתרגולים של הפֹּה-וָוה (התרגול של שיגור התודעה בעת המוות) וכאמיטאיוס הוא קשור להשגת אריכות ימים ומניעת מוות בטרם עת. גורו פָּאדְמָהקַרָה, המורה הגדול מארץ אוּדִּיָאנַה (כנראה פקיסטן) הידוע גם בשמו פָּאדְמָהסַמְבָּהוָה, אשר הביס את השדים בטיבט וביסס בה את תורתו של הבודהה, הוא גוף ההתגלות (נִירְמָנַקָאיָה) של הבודהה אמיטבהא בעולמם של בני האדם.

1 תגובות:

Unknown אמר/ה...

תודה!

הוסף רשומת תגובה