יום ראשון, 21 במרץ 2010

רשמים מנגאקסו דרובצ`ן, נאגי גומפה

מנזר נאגי גומפהרשמים מנְגַאקְסוֹ דְרוּבְּצֶ'ן בנאגי גומפה, נפאל, ינואר 2010

מדי חורף, לקראת תום השנה הטיבטית, מתקיים במנזר הנזירות נאגי גומפה שבעמק קטמנדו דרובצ'ן - תרגול אינטנסיבי, יומם ולילה - המוקדש לתרגול הטיהור הקרוי נגאקסו (Ocean of Amrita). הדרובצ'ן האמור נמשך תשעה ימים, ומשתתפים בו נזירות ונזירים, מתרגלים מערביים ומתרגלים נפאליים מקומיים. השנה נכחו בדרובצ'ן כמאה נזירות ונזירים, כעשרים מתרגלים מערביים ומספר דומה של מקומיים. צ'וקלינג רינפוצ'ה ופקצ'וק רינפוצ'ה נכחו בדרובצ'ן מתחילתו ועד סופו, ובימים האחרונים התפנה צ'וקי נימה רינפוצ'ה מעיסוקיו הרבים במנזרו שבעמק והצטרף לתרגול. כמו כן כיבד אותנו בנוכחותו למשך שעה קלה טולקו אורגיין רינפוצ'ה יאנגסי, שעודנו צעיר מכדי להשתתף בתרגול, ומבלה את רוב זמנו בלימוד בנאגי גומפה, בחברת מחנכו, שני נזירים צעירים נוספים וכלבלב.

לאורך תשעת הימים יש לשמור על רצף התרגול, כך שבנוסף לתרגול היומי בו משתתפים כולם, מתקיימות שתי משמרות לילה. המשמרת כוללת נזירות אחדות אשר מבצעות את אותו התרגול המבוצע ביום, וקבוצה של מתרגלים - נפאליים ומערביים - אשר יושבים במנזר במשך חצי הלילה ושרים את המנטרות הקשורות לדרובצ'ן בניגון יפה ומיוחד, ללא הפסקה. בעוד שהמתרגלים הנפאליים מעדיפים לנמנם מדי פעם, המתרגלים המערביים לוקחים את תפקידם ברצינות רבה, כל עוד הם מצליחים לשמור את עיניהם פקוחות. למרות זאת רבים הרגעים המשעשעים בשעות הקטנות של הלילה במנזר, כאשר רוח שטות של עייפות חודרת לאווירת התרגול הרצינית.


טולקו אורגיין רינפוצ'ה יאנגסי במהלך הדרובצ'ן
מלבד היום הראשון והאחרון, שלהם נוסח מיוחד, מתבצע התרגול במתכונת זהה מדי יום. תחילתו של היום ב-6:30, טרם זריחת השמש. התרגול נפתח בתחינה למורי השושלת, לברכתם ולעזרתם בתרגול. מיד לאחר מכן מגיע תרגול הקשור לגורו רינפוצ'ה והמנדלה של 12 ההתגלמויות שלו (טרינליי נינגפו), המבוצע פעמיים, בנוסחים שונים מעט, לאורך כל שעות הבוקר. אז מגיעה תורה של מנדלת 100 האלוהויות השלוות והזועמות, ושורה ארוכה של טקסטים המוקדשים לטיהור, וידוי ותיקון סמאיות. רובם של הטקסטים תורגם לאנגלית, כך שגם מי שאינו שולט בטיבטית יכול לעקוב אחר התרגול, והמתרגלים הוותיקים עוזרים לחדשים בהתמצאות בטקסט המורכב. היום מסתיים בסביבות השעה 19:00, וכולל הפסקת צהריים ומספר הפסקות קצרות נוספות, כך שהתרגול עצמו מהווה כ-9 שעות מהיום. בודהיסטים תושבי האזור המגיעים לחלוק כבוד למורים, כמו גם רבים מבין המתרגלים עצמם, מעניקים מנחות למנזר ומממנים את ארוחותיהם של המשתתפים, שחלקן מוגשות בתוך אולם המנזר, כמעט מבלי להפריע לרצף התרגול. מדי יום מתקיימת מנחת מזון - צוק - המחולקת לאחר מכן בין המשתתפים. טבחים נשכרים במיוחד לארוע על מנת לבשל עבור למעלה ממאה המשתתפים, והנזירות עוזרות בהגשה. אין ספק שהאוכל הטוב ביותר בקטמנדו מוגש בנאגי גומפה בזמן הדרובצ'ן!

מנזר נאגי גומפהאנשים רבים החשים מסירות לדהרמה אולם אינם יכולים להתפנות לתרגול, בוחרים בתרומה כדרך לקשור קשר עם הזכות שצוברים המתרגלים. קיים קשר של ערבות הדדית בין המתרגלים ובין התומכים בהם, ונאמר כי כאשר יגיעו המתרגלים להארה, יגיעו להארה גם פטרוניהם. חלק מהמבקרים עוברים בין המתרגלים ומחלקים כסף מזומן - לעתים רק לנזירים ולנזירות, אולם לעתים קרובות לכל מי שמחזיק טקסט ונראה כמתרגל רציני. העובדה שאנו מקבלים כסף עבור תרגולנו חיזקה בנו את התחושה שאנו מתרגלים לא רק למען עצמנו, אלא למען כל היצורים, הגבירה את תחושת האחריות שלנו והמריצה אותנו לתרגל היטב. מלבד זאת ניתן להעניק מנחות מזון למשתתפים ולתת את הייצוגים המסורתיים של מנדלה, גוף, דיבור ותודעה למורים, כפי שאנחנו נוהגים לעשות בארץ בתום הסמינרים. באחד הימים הציעה אחת מהמשתתפות שאנו, המתרגלים המערביים, נתארגן להגשת מנחה נרחבת שכזו, וכך עשינו. שילמנו עבור ארוחת בוקר לכל המשתתפים (שאותה אנו-עצמנו אכלנו קרה, מאחר שבזמן ארוחת הבוקר היה עלינו להתכונן להגשת המנחות...), ושכרנו מהמנזר את ייצוגי המנדלה, הגוף, הדיבור והתודעה (המנזר משאיל חפצים אלה תמורת תרומה). כ-20 משתתפים, בחלל המרכזי הצר של המנזר, השתחוו והגישו לשלושת המורים את המנחה הסמלית בעוד הנזירים והנזירות קוראים תפילות לאריכות ימיהם. בנוסף נתן כל אחד מאיתנו לכל אחד מן המורים גם מנחת כסף ואת הצעיף הלבן המסורתי (קאטה). לאחר מכן חזרנו על הטקס בחדרו של טולקו אורגיין רינפוצ'ה יאנגסי, אשר קיבל את המנחות בסבלנות. מעומק ליבנו איחלנו למורינו שיחיו חיים ארוכים ובריאים ושכל פועלם יצליח בידם. למרות ההמולה והחשש שלא נעשה זאת כהלכה, הרגשנו סיפוק ושמחה רבה במנחותינו, ואחדים התרגשו עד דמעות.

הדרובצ'ן הסתיים בליל ה-15 לחודש האחרון של השנה הטיבטית. יום זה מתחיל לאור הירח המלא, בסביבות השעה 2:30, ומסתיים בצהרי היום. התרגול ביום האחרון שונה מזה המתקיים בימים הרגילים של הדרובצ'ן, ובסופו אוחז כל אחד מן הנוכחים נר וקטורת, וצעיפים לבנים נקשרים זה לזה לסרט ארוך המקיף את כל המשתתפים. בעודנו יושבים כך, מחוברים לכל מי שחלק איתנו, במשך תשעה ימים נפלאים, את התרגול המיוחד, התהלך באולם אחד הנזירים הבכירים כשהוא משליך אורז ופרחים לצלילי תופים וחצוצרות המשרים תחושת התרוממות-רוח חגיגית. קשר עדין וחזק נוצר בין המשתתפים כולם. קשרו ביננו היותנו כלולים באותה מנדלה מבורכת, יום ולילה, וכן הזמנים שבילינו ביחד בין התרגולים, אוכלים וישנים יחדיו, משוחחים על דהרמה ולומדים זה מזה. לעתים קרובות במהלך התרגול חשבתי על כל חבריי לדרך שלא נכחו שם, ובכך הרגשתי כאילו גם אתם נמצאים איתנו.

פקצ'וק רינפוצ'ה במהלך נגאקסו דרובצ'ן בבוקר היום האחרון, עם עלות השחר, הפך המקום ליריד. מאות אנשים תושבי האזור התקהלו בחצר המנזר כדי לטעום מנוזלים שבורכו במהלך התרגול, להגיש מנחות ולקבל את ברכתם של המורים. לאחר מכן הוגשה ארוחת צהריים לנוכחים הרבים, ולאחר שהתפזרו, נותרו במנזר שהתרוקן רק הנזירות ואנשים מעטים נוספים, לנקות ולסדר ולהכיר תודה על הזכות המיוחדת שנפלה בחלקנו.

הצטרפות לקבלת חדשות הבלוג

חזרה לדף הראשי של הבלוג

3 תגובות:

Karma Sonam Lamo אמר/ה...

תודה רבה! מרגש מאוד!

Urgyen אמר/ה...

כמה טוב ששיתפת אותנו...
may it be of benefit!

Unknown אמר/ה...

תודה!

הוסף רשומת תגובה